Bloggarkiv

mandag 1. desember 2008

Desember-stemning


Endelig desember! I går markerte vi første søndag i advent med en sang (egentlig var det bare jeg som sang) mens vi tente det første lyset i den flotte advents-staken som farfar har laget til meg. I dag tidlig løste jeg en rebus, og fikk en god gammel nelikkspiker-kalender.

Det er mange ting jeg ikke liker rundt dette med jule-feiring, men det jeg liker aller best er den gode følelsen man har i kroppen hele måneden (i november også, for min del, men bare i smug) lukten av røkelse, pepperkaker og gløgg. Mørkt ute og varmt inne. snø. (hvis man ikke bor på et uheldig sted, som f.eks. oslo) Verksted. Alle de koselige tingene man gjør. (Ikke julehandelen, for min del)

Det viktigste i julestria er at man koser seg. For eksempel med pepperkaker, i deigform, stekte eller brente, mandariner, gløgg og gode venner.

Det ble mange flotte pepperkaker. Folk, dyr, instrumenter, hus, alfabet-pepperkaker og en del uidentifiserbare figurer. Her er noen:
Jula handler ikke om gaver. men det er en god mulighet for å sette litt ekstra pris på de man er glad i. Jeg har laget en fornuftig kalender til min kjære. Den er full av nyttige ting som han trenger, eller som jeg ønsker "oss". (her er det viktig å lure inn egne ønsker også. det er lov) Jeg har pakket inn alt i avispapir, og ikke med teip, så den er miljøvennlig i tillegg.

Jeg vet at mange ikke liker jul. Jeg håper at denne posten ikke gjorde at dere ville kaste opp, men heller at dere liker jula litt bedre!

Ingen kommentarer: