Bloggarkiv

onsdag 28. august 2013

Rom for alle


I forrige uke hadde jeg et litt annerledes sykurs, i samarbeid med Kirkens Bymisjon. Seks romkvinner har lært å sy putetrekk, handleposer, gymposer, sengetøy, toalettmapper og litt lappeteknikk hos meg. Jeg har også lært mye. Jeg har lært meg å forklare uten å snakke, og jeg har lært meg noen rumenske ord. Jeg har blitt kjent med noen flotte mennesker, som jobber hardt, mange mil hjemmefra. Det gjør de for å forsørge barna sine, som de ser veldig sjelden. Det har vært en intens og lærerik uke, som jeg har satt stor pris på. Dette var i utgangspunktet et pilotprosjekt, som nå har fått støtte til å fortsette. Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til, og håper på å kunne bidra til at disse kvinnene kan få en jobb de kan leve av. På bildet over, presenterer de stolt sine 80(!) produkter som ble sydd i løpet av fire dager hos meg. Disse ble solgt i lunsjen hos Kirkens Bymisjon på fredag, etter endt kurs.

Kirkens bymisjon jobber med å lage et syverksted, som kan disponeres av romkvinnene. Til dette behøves alt fra symaskiner, til stoffer og sytilbehør. Hvis du har sysaker som ikke lenger er i bruk, vil det bli satt stor pris på om du ønsker å donere den til prosjektet. Du kan lese mer om prosjektet i denne fine artikkelen i Dagsavisen.

Ingen kommentarer: